Zelfontdekking…en het leren van de Italiaanse en Spaanse taal…waar kwam het idee vandaan?


Een taal leren is niet alleen een kwestie van logica. Met logica kunnen we structuren begrijpen, maar het is door gevoeligheid en het vermogen om ons gezichtspunt en onze blik te veranderen dat we kunnen begrijpen wanneer we het ene woord moeten verkiezen boven het andere, of wanneer we de ene grammaticale structuur moeten verkiezen boven de andere.

Bijvoorbeeld in het Spaans…wanneer gebruik je SER en wanneer ESTAR? Wanneer gebruik je de SUBJUNCTIVO?

En hoe gebruik ik in het Italiaans MI PIACE, de IMPERFETTO, wanneer is het het beste om het ONDERWERP te vermelden?

Om deze aspecten van taal te begrijpen, moeten we uit onze COMFORT ZONE durven stappen. We moeten afstand doen van de REGEL “die ons zekerheid geeft”, maar die een beetje op een ZWEMBAND lijkt: hij voorkomt dat we verdrinken… maar ook dat we echt zwemmen en veel meer plezier hebben!

Een ander interessant aspect van taalcursussen is dat, in een groep, we met andere mensen kunnen interacteren en onszelf kunnen uiten. We kunnen feiten over ons leven vertellen, we kunnen iets over ons huidige leven delen met andere mensen met wie we gemeenschappelijke ervaringen hebben, of misschien juist heel andere ervaringen.

Het is erg belangrijk dat de interactie in de groep respectvol en empathisch is. Daarom heb ik besloten om in mijn conversatiegroepen een module EMPATHISCHE COMMUNICATIE te introduceren: dit kan zeker het wederzijds luisteren stimuleren, maar ook het vermogen om emoties in het Italiaans of Spaans te uiten vergroten.

Bright living room with modern inventory
Bright living room with modern inventory

In het Italiaans zeggen ze: “hai fatto 30…puo fare 31”. Ik bedoel dat als je op avontuur gaat, zoals het leren van een nieuwe taal, je nog verder kunt gaan dan dit.

Natuurlijk is ieder van ons anders en kunnen de voorstellen door elke student volledig geaccepteerd worden. Maar het kan ook zo zijn dat de student zich alleen het puur taalkundige deel eigen maakt en dat hij geen diep interesse heeft in zelfontwikkeling: dat is allemaal goed ! Je kan gewoon genieten van de taal leren en, natuurlijk, van de gezelschaap.

In individuele cursussen gebruik ik met sommige studenten (iedere student is anders) een methode waarbij de nadruk ligt op het leerproces en waarbij de perceptie van de eigen emoties een belangrijke rol speelt. Ik probeer in ieder geval altijd de leerervaring zo ‘integraal’ mogelijk te maken.